تداخل امواج. مدرسه فیزیک دبیرستانی

اگه دو یا چند موج در یک نقطه از محیط ارتعاشی به هم برسند با هم در اون نقطه تداخل امواج انجام می دن.در اینجا یک موج جدید بوجود میاد. از این نقطه که رد شن هر موج حرکت قبلی خودش رو ادامه می ده.

تداخل امواج:

ما دو جور تداخل داریم. اگه دو موج در نقطه ای که به هم می رسند هم فاز باشند اثر هم رو تقویت می کنن و موج با دامنه و انرژی بزرگتر ایجاد می کنن.( تداخل سازنده) اگه دو موج در نقطه ای که به هم می رسند در فاز مقابل باشند، اثر هم رو تضعیف می کنن و موج با دامنه و انرژی کمتر ایجاد می کنن. ( تداخل ویرانگر)

تداخل امواج صوتی یک از نوع امواج طولی هستن در لوله های صوتی گره و شکم به صورت تراکم و انبساط ایجاد می کنند. این امواج اساس تولید موسیقی هستند.

نور یک نوع موج عرضی هست که راستای انتشار اون یه خط صاف هست. به این خاطر نور رو از دو جنبه بررسی می کنیم. حرکت بر خط راست اون ، نورهندسی و پدیده های بازتاب و شکست رو ایجاد می کنه.

دو جور بازتابش داریم : منظم و نامنظم. بازتابش از روی سطح صاف و صیقلی مثل آینه تخت رو بازتابش منظم می گیم که تابع قوانین خاصی هست. همیشه پرتو تابش بازتابش و خط عمود دریک صفحه قرار دارند و زاویه تابش و بازتابش با هم برابرند.

آینه تخت یک سطح بازتابنده صاف و صیقلی هست که بازتابش از روی اون به صورت منظم هست. در آینه تخت میدان دید از روی اصل تشابه هندسه یا تناسب به راحتی قابل محاسبه هست. سایر ویژگی های آینه تخت و چرخش آینه و پرتو تابش و… همه تابع قوانین هندسه می باشد.

وقتی نور از یک محیط وارد محیط دیگر میشه، به علت تغییر در سرعت نور از راستای اولیه منحرف میشه. اگه محیط دو غلیظ تر باشه ، سرعت نور کمتر شده و به خط عمومد نزدیکتر میشه. و بالعکس . میزان این انحراف رو کمیتی به نام ضریب شکست مشخص می کنه. ضریب شکست نسبت سرعت نور در خلا به سرعت نور در محیط شفاف هست که عددی بزرگتر از یک هست. ( ضریب شکست خلا یک هست)

وقتی از محیط رقیق به محیط غلیظ نگاه می کنیم، به علت تغییر سرعت نور، راستای نوری که به چشم ما می رسه با راستای اولیه متفاوته. پس اگه از محیط رقیق به محیط غلیظ نگاه کنیم عمق رو کمتر می بینیم.

منشور هم در این بخش بررسی میشه. پدیده هایی مثل تفرق و تجزیه نور و پاشندگی هم در این بخش قابل بررسی می باشد.

در شکست نور اگه نور از محیط غلیظ وارد محیط رقیق بشه، ازپرتو شکست از خط عمود دور میشه. با بزرگتر شدن زاویه تابش ، زاویه شکست هم بزرگتر میشه تا زمانی که زاویه شکست به 90 درجه برسه. در این حالت زاویه تابش رو زاویه حد می گن. اگه زوایه تابش از زاویه حد شکست بیشتر بشه، نور از محیط اول خارج نمیشه و به این پدیده بازتابش کلی می گن.

اگه درمورد تداخل امواج سوالی داری پایین همین صفحه بپرس تا بهت جواب بدم. طبق معمول سوالات مشاوره و برنامه ریزی درسی ات رو هم می تونی در سایت یه مشاور بپرسی.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها