آموزش فیزیک. مدرسه فیزیک دبیرستانی

فصل موج در ادامه بخش نوسان قرار داره. موج یه حرکت نوسانی هست که حرکت انتقالی هم داره. امواج بر اساس راستای ارتعاش و انتشارشون دسته بندی میشن.

فصل موج:

اگه در یک موج راستای ارتعاش ذرات و انتشار موج موازی و یا هم راستا باشن به این موج ، موج طولی می گن. اما اگه راستای ارتعاش ذرات بر راستای انتشار موج عمود باشه ، موج عرضی هست.

نوسان و ارتعاش به شرایط منبع بستگی داره و موج و پیش روی به شرایط محیط بستگی داره. شرط ایجاد موج در یک محیط اینه که محیط کشسان باشه یعنی قابلیت تبدیل انرژی جنبشی به پتانسیل و پتانسیل به جنبشی رو داشته باشه و اگه از وضع تعادل خراج بشه، نیروی بازگرداننده ای اون رو دوباره به وضعیت اولیه برگردونه.

سرعت امواج عرضی در تار یا طناب، به جذر نیروی کشش تار بستگی داره و با جذر جرم واحد طول اون نسبت عکس داره. یعنی هرچه نیروی کشش تار یا طناب بیشتر باشه سرعت امواج عرضی در اون بیشتره. از طرف دیگه هرچه طناب یا تار ضخیم تر باشه سرعت انتشار در اون کمتره.

امواج عرضی در تار یا طناب منتشر میشن و دربرحورد به یک مانع سخت بر میگردن( مثل انتهای بسته طناب) پس موج رفت و برگشت با هم تداخل می کنن و یه نوع موج ایستاده ایجاد می کنن. امواج ایستاده هیچ گونه حرکت انتقالی ندارن و از یه سری گره و شکم تشکیل شده اند.

اگه در مورد مطالب فصل موج جایی مشکل داری پایین همین صفحه بپرس زود بهت جواب می دم. اگر هم در مورد روش درس خوندن و اطلاعات مشاوره ای به کمک نیاز داشتی به سایت یه مشاور مراجعه کن.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها