فشار. مدرسه فیزیک دبیرستانی

فشار. مدرسه فیزیک دبیرستانی


فشار و ویژگی ماده مربوط به کتاب فیزیک سال دهم هست. فصل فشار و ویژگی ماده در کنکور تقریبا دو تست داره و تست های اون خیلی سخت نیست. اگه در مورد نحوه درس خوندن مشکل داری یه سر به سایت یه مشاور بزن.

فشار و ویژگی ماده:

در فصلفشار و ویژگی ماده ابتدا سه حالت ماده یعنی جام و مایع و گاز بررسی میشه. جامدات به دو دسته بندی بلورین و بی شکل تقسیم می شن. جامدات ساختار منظم دارندو دارای شکل هندسی هستندو فاصله ی بین مولکول ها خیلی زیاد نیست. در مایعات فاصله ملکولها بیشتر ازجامدات است. ملکول ها روی هم سر می خورند. مایع ها همیشه به شکل ظرف در می آیند.

در گازها فاصله بین مولکول ها بسیار زیاد است. جنبش مولکولی زیاده و گازها تا حد زیادی تراکم پذیر هستند.

فشار در جامدات بخش مهمی از مسائل فصل فشار و ویژگی ماده رو تشکیل می ده. فشار برابر است با نیروی عمود وارد بر سطح. یعنی اگه نیرو به طور عمودی وارد نشه ، فقط مولفه عمودی نیرو در فشار تاثیر گذاره. فشار و نیرو با هم رابطه مستقیم دارند. اما فشار و سطح رابطه عکس دارند. هر چه سطحی که به آن نیرو وارد می شود بزرگتر باشد، فشار وارد بر آن کمتر است.

برای جامدات با شکل هندسی منظم فشار تابع ارتفاع یا بلندی جسم است و به مساحت قاعده به طور مستقیم ارتباط نداره.

فشار در مایعات به شکل ظرف بستگی نداره و تابع چگالی مایع، ارتفاع مایع است. اینکه سطح مایع آزاد باشد و هوا روی مایع وجود داشته باشد، باعث می شود فشار در کف مایع بیشتر شود.

به اختلاف فشار مایع و هوای بیرون، فشار پیمانه ای می گویند. در مسائل فشار به تبدیل واحدها هم دقت داشته باشید.

در ظروف مرتبط و یا لوله های u شکل، در حالت تعادل باید فشار در دو طرف لوله با هم برابر باشه. چون اگه اختلاف فشار وجود داشته باشه مایع از جایی که فشار بیشتر به سمت جایی که فشار کمتره جاری میشه. از همین خاصیت برای حل مسائل فشار در ظروف مرتبط استفاده میشه. مهم نیست چندتا ظرف و با چه مساحتی به هم متصل هستن. فقط باید بدونیم فشار باید در دوطرف برابر باشه.

اگه قطز لوله در دوطرف ظرف یکسان باشه، در یک طرف هرچقدر مایع پایین یا بالا بره، در طرف دیگه هم همونقدر در جهت عکس حرکت می کنه. اما اگه قطر و مساحت لوله برابر نباشه این جابه جایی به نسبت عکس مساحت خواهد بود.

طبق اصل پاسکال اگه فشار به نقطه ای از مایع وارد بشه، فشار به طور مساوی به تمام نقاط مایع منتقل میشه. در این قسمت چند نمونه از مسائل اصل پاسکال بررسی میشه.

طبق اصل و آزمایش توریچلی ، فشار واحد و یکای دیگه داره به نام سانتی متر جیوه! در این آزمایش فشار به جیوه ی درون یک لوله ی نازک وارد میشه و ارتفاع جیوه همون فشار بر حسب سانتی متر جیوه است. یعنی اگه مثلا درجایی که فشار هوا یک اتمسفر هست ارتفاع ستون جیوه را اندازه بگیریم، این ارتفاع در حدود 76 سانتی متر است.

پس یک اتمسفر برابر فشار ناشی از ستون جیوه به ارتفاع 76 سانتی متر است.

در منگنه آبی یا پمپ هیدرولیک، سیستم دقیقا مانند لوله های u شکل هست. با این تفاوت که در دوطرف لوله روی سطح مایع، یک پیستون جامد وجود داره. پس مانند لوله های یو شکل عمل میشه با این تفاوت که به جای فشار هوا، نیروی وارد بر سطح پیستون یا فشار در جامدات در نظر گرفته می شود.

در این قسمت بررسی می کنیم که باز بودن دهنه ی ظرف چه تاثیری روی فشار در کف مایع داره. و فشار در کف ظرف های مختلف چه طوریه! هرچه دهانهی ظرف بسته تر باشه نیروی وارد بر کف ظرف بیشتر میشه.

نیروی شناوری و نیرویی که از طرف سیال وارد میشه هم یکی دیگه از نکات مهم این فصله.

اگه سوالی در مورد فشار و ویژگی ماده داری پایین همین پست بپرس تا بهت جواب بدم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها