فیزیک هسته ای . مدرسه فیزیک دبیرستانی

فیزیک هسته ای . مدرسه فیزیک دبیرستانی


فیلم فصل فیزیک هسته ای ،آخرین فصل فیزیک سال دوازدهم و جزو فصل های خیلی ساده است. هم مسائل این فصل است ساده است و هم مفاهیم اون کم حجم و ساده است.

می تونید جزوه فیزیک هسته ای رو از اینجا دانلود کنید.

آموزش فیزیک هسته ای:

در بخش اول فیزیک هسته ای با ساختار هسته و پروتون و نوترون آشنا میشیم. عددجرمی و عدداتمی رو می شناسیم و هسته ها رو بر اساس عدد جرمی و عدد اتمی به سه دسته تقسیم می کنیم.

  • هسته سبک
  • هسته سنگین
  • هسته رادیو اکتیو

بعد میریم سراغ محاسبه ی انرژی بستگی هسته !

در این بخش فیزیک هسته ای با هسته های رادیو اکتیو و تابش های آلفا ، بتا و گاما آشنا میشیم. هسته ای که اشعه آلفا تابش می کنه ( آلفا از جنس هسته اتم هلیوم است) هم عدد جرمی و هم عدد اتمی اون تغییر می کنه.

اگه بتا تابش کنه.( بتا از جنس الکترون هست) فقط عدد اتمی تغییر می کنه. تابش گاما هم که از جنس امواج الکترومغناطیس هست، تغییر در عدد جرمی و اتمی ایجاد نمی کنه.

حالا میرسیم به نیمه عمر. نیمه عمر مدت زمانی است که جرم عنصر رادیو اکتیو و یا تعداد هسته های عنصر رادیو اکتیو در اثر تابش نصف میشه. مسائل نیمه عمر رو هم میشه با فرمول حل کرد و هم میشه با نمودار واپاشی حل کنیم. هر دو روش هم ساده است.

پاسخ نامه جزوه فیزیک هسته ای رو اینجا دانلود کن. اگر هم سوالی داشتی پایین صفحه بپرس. سوالات مشاوره ای رو هم از یه مشاور بپرس.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها