دما و گرما . مدرسه فیزیک دبیرستانی

دما و گرما دوتا واژه ای هستن که از دوران ابتدایی با اونها آشنا شدیم و معمولا این دو مفهوم با هم اشتباه گرفته می شن.در سایت یه مشاور می تونی اشکالاتت در مورد نحوه ی درس خوندن رو بپرسی.

دما و گرما:

دما معیاری است برای سنجش میزان گرمی یا سردی جسم. دما با دماسنج اندازه گیزی میشه. و برای اون یکای مشخص داریم. یکای دما در کتاب شما می تونه سلسیوس یا سانتیگراد، کلوین و یا فارنهایت باشه. و دماسنج ها بر اساس کمیت های دماسنجی دسته بندی میشن. بعضی از دماسنج ها تغییر دما رو بوسیله تغییر حجم نشون می دن.( دماسنج ها ی جیوه ای) و….

گرما حالتی از انرژی است که به علت اختلاف دما منتقل میشه. میزان گرمای منتقل شده در اجسام مختلف و در روش های مختلف ، متفاوته.

در رابطه ی گرما فاکتوری به نام ظرفیت گرمایی ویژه وجود داره. ظرفیت گرمایی ویژه مقدار گرمایی است که واحد جرم جسم می گیره تا دمایش یک درجه زیاد شود. گرما ممکنه باعث تغییر دما یا تغییر حالت ( ذوب و تبخیر) و یا تغییر در اندازه جسم شود( انبساط)

نمودار گرما بر حسب دما یکی از قسمت های مهم این فصل هست. حالت های مختلف یک ماده و تغیرات دما یا حالت آن در این نمودار بررسی میشه. از این نمودار و چرخه ی اون میشه برای بررسی مسائل دمای تعادل استفاده کرد. مثلا برای آب میشه گفت که :

یخ منفی تتا درجه گرما می گیره تا بدون تغییر حالت به یخ صفر درجه تبدیل بشه. بعد یخ صفر درجه گرما می گیره تا بدون تغییر دما، تغییر حالت بده و به آب صفر درجه تبدیل شه. در مرحله بعد آب صفر درجه با گرفتن گرما بدون تغییر حالت به آب صد درجه تبدیل میشه. حالا آب صد درجه با گرفتن گرما بدون تغییر دما به بخار آب صد تبدیل میشه یعنی تغییر حالت.

برای انتقال گرما سه روش وجود داره:

  • تابش
  • همرفت
  • رسانش

تابش مخصوص اجسام شفاف هست. رسانش همرفت برای مایع و گاز و رسانش مخصوص جسم جامده. مسائل این بخش مربوط به جسم جامد و رسانش گرمایی است.

یه بخش عمده از مسائل بخش گرما مربوط به مسائل ترکیبی هست که معمولا گرما بوسیله ی رسانش منتقل میشه و بعد باعث تغییر دما یا تغییر حالت یا هر دو میشه. دمای تعادل محاسبه میشه و این که در آخر کدوم حالت پایدار می مونه.

در اثر گرما جنبش مولکولی افزایش می یابد و ملکولها به جای بیشتری نیاز دارند. این باعث انبساط جسم میشه. انبساط اجسام در تمام جهات انجام می شودولی ما فقط بر اساس چیزی که می بینیم اظهار نظر می کنیم. یعنی انبساط همه ی اجسام حجمی است ولی چون ما فقط سطح یا فقط طول را می بینیم انبساط را به این صورت درنظر می گیریم.

انبساط اجسام وابسته به جنس آنها و در نتیجه ضریب انبساط طولی آنهاست. ظریب انبساط سطحی دو برابر ضریب انبساط خطی و ضریب انبساط حجمی ، سه برابر ضریب انبساط خطی هست.

یه نکته مهم در مایعات اینه که انبساط مایعات ظاهری هست. چون با گرم کردن مایع ظرف آن نیز گرم می شودو میزان انبساط ظرف و مایع یکسان نیست، باعث میشه انبساط واقعی مایع با اون چیزی که می بینیم متفاوت باشه.

قانون عمومی گازها و مخصوصا گاز کامل، بررسی تغییرات سه فاکتور ترمودینامیکی یعنی فشار ، دما و حجم هست. در اینجا رابطه ی این سه کمیت را که همان معادله حالت اسن بررسی می کنیم. سپس با ثابت نگه داشتن یک کمیت، دو کمیت دیگه را در حالت ایده آل بررسی می کنیم.

اگه با دیدن فیلم ها و خوندن جزوه مشکل داشتی این پایین بنویس تا به سوالات جواب بدم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها